La
29 ianuarie 1986, lumea a avut un prilej de sarbatoare cu totul deosebit:automobilul
împlinise 100 de ani. Exact cu 100 de ani în urma, inginerul
Carl Benz(1844-1929) din Mannheim, fiu al unui mechanic de locomotiva
din Padurea Neagra, a obtinut brevetul primului vehicul actionat de
un motor cu ardere interna. Nici priceputul Benz nu putea banui ca
acest document urma sa fie considerat mai tîrziu certificatul
de nastere al automobilului. Si nici macar faptul ca brevetul sau
avea sa devina piatra de temelie pentru construirea a miliarde de
masini, în lumea întreaga.
Cum arata’’automotorul brevetat’’ conceput
de Carl Benz?Nu se asemana cîtusi de putin cu un automobile
de astazi, aducea mai degraba cu o trasura deschisa, din cele trase
de cai. Pe axa din spate erau fixate doua roti subtiri, aproape de
înaltimea unui om, cu anvelope din cauciuc dur si spite din
sîrma. În fata scîndurii de support pentru picioare
era dispusa o mica roata cu spite, cu ajutorul careia vehiculul putea
fi condos, printr-un sistem de pîrghii. Daca s-ar mai întîlni
cineva astazi pe strada cu un asemenea triciclu, i-ar fi greu sa creada
ca este vorba de un automobil. Si totusi era cel dintîi vehicul
automobil-adica autopropulsat!
În spatele banchetei pufaia un mecanism de antrenare senzational
pentru epoca respectiva: un motor de 0,88 CP cu ardere interna, cu
un cilindru si racit cu apa.
Acesta punea în miscare axa din spate si rotile prin intermediul
unor curele, lanturi si al unor arbori. Cea mai mare si vizibila piesa
era un volant orizontal, turnat din fonta.
În calatoriile sale de proba, trebuia ca Benz, mai întîi,
sa porneasca motorul cu volantul. Apoi sarea repede în fata,
pe bancheta, cupla în unica viteza si pleca bubuind de zor.
Oricum,cu 16 km/h!Acest îndraznet stramos al automobilului,
creat de Carl Benz, poate fi vazut si astazi la Muzeul German din
Munchen.